Brat Naszego Boga

 

 


...:Brat naszego Boga - galerie zdjęć:...

(kliknij na obrazek)
 

  Próby (Mariusz Marek)

 

 

Premiera (Bartek Czech)

 

Po premierze (Kamil Stępień)

 

 

  Teatr Muzyczny w Lublinie (ADams)



Czarno-białe, sepia





 

Rekwizyty



 
 

Adam Chmielowski, Święty Brat Albert (ur. 20 sierpnia 1845 r. w Igołomi k. Miechowa, zm. 25 grudnia 1916 r. w Krakowie) – polski zakonnik, założyciel zgromadzenia albertynów, powstaniec z powstania styczniowego z 1863 r., artysta malarz. Znany z pełnej poświęcenia pracy dla biednych i bezdomnych, został ogłoszony świętym Kościoła katolickiego.

Adam Chmielowski kształcił się między innymi w Instytucie Politechnicznym w Puławach. W tym okresie włączył się w działalność konspiracyjną i został powstańcem. Walczył pod Kurowem; został ciężko ranny pod Bełchowem (powiat częstochowski), stracił nogę i dostał się do niewoli. W maju 1864 roku przedostał się do Paryża, skąd po ogłoszeniu amnestii w 1865 roku powrócił do Warszawy. W Warszawie Adam rozpoczął studia malarskie, które kontynuował w Monachium. Zaprzyjaźnił się z wieloma sławnymi artystami (St. Witkiewiczem, J. Chełmońskim, A. Gierymskim, L. Wyczółkowskim i innymi.) Wiele malował i wysyłał swoje obrazy na wystawy do Polski. Z tego okresu życia pochodzą pierwsze obrazy o tematyce religijnej, na przykład Wizja św. Małgorzaty oraz najsłynniejszy religijny obraz Chmielowskiego Ecce Homo, który obecnie znajduje się w Krakowie w prezbiterium kaplicy sióstr Albertynek p.w. Ecce Homo. Dorobek Adama Chmielowskiego to 61 obrazów olejnych, 22 akwarele i 15 rysunków. Do najbardziej znanych prac należą m.in. Po pojedynku, Cmentarz, Dama z lisem, Zachód słońca.

            Troska o biednych, chorych i umierających kazała zrezygnować ostatecznie z kariery artystycznej, porzucić wytworne towarzystwo krakowskich salonów i z wytwornego” pana w pelerynie”, jak go nazywano, przekształcił się w mnicha w zgrzebnym tercjańskim habicie, poświęcającego swoje życie służbie ubogim. To przeobrażenie nastąpiło dnia 25 sierpnia 1887 r. w kaplicy loretańskiej u o. Kapucynów w Krakowie. Wraz z habitem przyjął imię: BRAT ALBERT. Poprzez swoich podopiecznych, których przygarnął jeszcze w pracowni malarskiej przy ul. Basztowej 4, zaraz po przyjeździe z Podola, trafił do miejskiej ogrzewalni dla mężczyzn przy ul. Piekarskiej 21. Jej potworna moralna i materialna nędza, nieludzkie warunki życia jej w dużej mierze zdemoralizowanych mieszkańców zrodziły ostateczną decyzję: ”muszę wśród nich zamieszkać”. Szary habit miał mu pomóc w uzyskaniu zaufania ludzi nie doznających od dawna, a może wcale, prawdziwej szczerzej troski. Aby móc z całą swobodą poświęcić się służbie ubogim, dnia 25 sierpnia 1888r. złożył na ręce biskupa krakowskiego Albina Dunajewskiego dozgonny ślub czystości. Za jego pozwoleniem i z jego błogosławieństwem dnia 1 listopada 188r. podpisał z gminą miasta Krakowa umowę, na mocy której przejął na siebie całkowity ciężar utrzymania ogrzewalni i zapewnienia należytych, moralnych i materialnych warunków życia jej mieszkańców. W zamian nie żądał nic. Jedynym źródłem dochodów miała być kwestia i praca za równo podopiecznych jak i współbraci.

            Brat Albert należy do czasów o wiele bliższych naszemu stuleciu. Był świadkiem i uczestnikiem wielkiego dziejowego zmagania się Polaków o odzyskanie niepodległości. Brat Albert nie doczekał tej daty, dla której żyły, walczyły, pracowały i cierpiały całe pokolenia synów i córek naszego narodu. On znajdował się wśród protagonistów tej walki o wolność kraju. Potwierdzeniem tego jest nie tylko kalectwo, jakie wyniósł z powstania. Potwierdzeniem jest cała dalsza działalność, a w szczególności długi okres franciszkańskiej służby tym ludziom, którzy znajdowali się nie tylko na dołach społeczeństwa, ale dosłownie „na dnie”. Ich sytuacja była zapewne także następstwem osobistych grzechów, wad i nałogów, ale była równocześnie świadectwem zaniedbań i braków społeczeństwa, w którym żyli. Była moralnym wyzwaniem, którego nie podejmowano.

            Brat Albert jest bohaterem dramatu Karola Wojtyły – „Brat naszego Boga”. To dowód, jak ważne miejsce zajmowała ta postać w sercu i umyśle przyszłego papieża Jana Pawła II.

Od 1999 roku święty Brat Albert jest patronem miasta Puławy.

Pan Ryszard Stępień – aktor, reżyser, wychowawca młodzieży. Zadebiutował jako aktor w Puławskim Teatrze Amatorów (prowadzonym przez Mariana Wolskiego) w sztuce Sławomira Mrożka „Emigranci”. Od 1984 r. pracował jako instruktor POK „Dom Chemika”. Zrealizował m.in.: „Bajkę” Ireneusza Iredyńskiego, „Lekcję” Eugene Ionesco, kilka teatrów poezji, „Rachunek nieprawdopodobieństwa”, „Przyjaciel”, widowiska dla dzieci. Na kilka lat rozstał się z „Domem Chemika” pracując jako wychowawca w Ochotniczym Hufcu Pracy w Puławach. Swoją pasją, miłością do recytacji i teatru starał się „zarazić” wychowanków. W Gołębiu, wsi oddalonej od Puław o 10 km., założył Amatorski Teatr Młodzieżowy. Zrealizował „Betlejem Polskie” Lucjana Rydla, sztuki: Czechowa, Rydla, Wrońskiego, Sienkiewicza. W 1999 r. w POK „Dom Chemika” powstała „Ochotnicza Grupa Parateatralna w Budowie”, z którą wystawił „Trzy Zbiry” Dario Fo, „Wysiadywaczkę” Stefanii Grodzieńskiej, „Remont” A.J. Kondratiuka, Nondum – Lidii Alejko. Wziął udział w poetycko-muzycznym spektaklu do tekstów Bohdana Zadury „Usta czasu”, w którym zagrał postać poety.

 

 
 
 
 

Obsada

Adam (Brat Starszy)
Zbigniew Śliwiński

Maks
Norbert Staszak

Stanisław
Grzegorz Oleszkiewicz

Nieznajomy Nikomu        
Dariusz Korpysa

Pani Helena     
Beata Taracha

Mąż Pani Heleny                
Mariusz Marek

Woźny z Rady Miejskiej        
Ryszard Matyjasik

Hubert                           
Michał Wdowiak

Antoni
Ryszard Stępień

Sebastian 
Piotr Ozdoba

Szczepan      
Grzegorz Oleszkiewicz

Wiktor
Piotr Rozdoba

W pozostałych rolach:
Elżbieta Żukowska, Henryka Bąkowska, Ignacy Czyżyk, Mariola Stuczyńska, Halina Zadura, Elżbieta Borucz, Ryszard Górski, Jan Lewandowski, Stanisław Cuch, Wiesław Czerwiński i inni.

Adaptacja i reżyseria
Ryszard Stępień

Scenografia i animacja komputerowa
Mirek Jurczuk

Opracowanie
muzyczne
Michał Matras

Oprawa akustyczna i światło
Roman Wróbel, Marek Kozak

Udostępnienie części rekwizytów
Jerzy Jabłonka
Muzeum Regionalne PTTK w Puławach

 

 
 

ostatnia aktualizacja 01.09.2007

 

Copyright © 2007 STEMO.